Tollarehöjden överklagat till Mark- och miljödomstolen

Vi fortsätter att överklaga detaljplanerna i Tollare i Nacka. Eftersom vi fick avslag av Länsstyrelsen på vår överklagan av detaljplanen för Tollarehöjden så går vi vidare till Mark- och miljödomstolen. Det handlar om ca 400 lägenheter och småhus som i huvudsak förläggs i orörd skogsmark. En av våra huvudpunkter i överklagan är att planen inte anses ha en betydande miljöpåverkan vilket innebär att en miljökonsekvensbeskrivning enligt miljöbalkens krav inte behöver göras. Det handlar alltså om en fin barrnaturskog som är klassad som naturvärde av Skogsstyrelsen. Andra delar av skogen är också klassad som nyckelbiotop men även där vill Nacka kommun och NCC bygga så den nyckelbiotopen försvinner. I området finns flera rödlistade arter och vi har också hittat grön sköldmossa(Natura 2000-art) i planområdet. Mark- och miljödomstolen avslog vårt överklagande av den detaljplan, Tollare strand, som berörde nyckelbiotopen så jag har inga större förhoppningar att de kommer att bifalla oss denna gång men jag tror det är viktigt att pröva miljöbalken ordentligt för att se vad den håller för. Vilket inte verkar vara så mycket, t.ex. så verkar det som att riksintresset kust och skärgård inte anses gälla Nacka kommun över huvud taget då man kan hävda ”tätortsutveckling” och därmed komma undan riksintresset. Märkligt det där, Länsstyrelsen säger att hela Nacka kommuns kuststräcka ingår i riksintresse kust- och skärgård men eftersom Nacka är en tätort och riksitresset inte ska hindra tätortsutveckling så blir det ju helt meningslöst.  Naturen är skyddad så länge ingen vill bygga nåt.

Här är överklagan i sin helhet: Ökl Tollarehöjden MMD

Grön sköldmossa i Tollare

About ronnyfors

Det var på ett styrelsemöte med Naturskyddsföreningen i Nacka som idén till denna blogg kläcktes. Inte av mig, jag hade aldrig kommit på tanken att börja blogga, men av några andra styrelseledamöter. Frågan var om vi skulle lägga upp rapporter från mina naturguidningar på kretsens hemsida. Då sa någon(kommer inte ihåg vem)att man skulle kunna ha en blogg och länka till den istället, så blir det mindre krångel för hemsideansvarige. Så startade Naturbloggen. Här bloggar jag om min verksamhet i Naturskyddsföreningen i Nacka och Stockholm samt Nacka Biologiska Förening. Det blir exkursionsrapporter och aktuella naturvårdsfrågor men också allmänt om vad jag hittar på mina naturpromenader och lite allmänna naturvårdsfrågor. Och eftersom jag fotar mycket så blir det mycket bilder. Hoppas ni får både nytta och nöje av bloggen!

Posted on april 18, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Sandra =lofsson

    moment 22 – men jag beundrar din energi att orka överklaga… fin bild på sköldmossan! sandra

Kommentera

